Go to top

Clienten

Contact

Heeft u vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Interview met een huisarts, een POH GGZ en een patiënt

 
Wat vindt u van de POH GGZ? In onderstaande interviews leest u de meerwaarde van een POH GGZ in uw praktijk vanuit het perspectief van een huisarts, een POH GGZ en een patiënt.
 

Drie vragen aan huisarts dr. HJCM Pleumeekers

1. Waarom wilde u een POH GGZ in uw praktijk?

“Een POH GGZ is een belangrijke aanvulling op ons werk als huisarts. Voor deze mogelijkheid er was moesten wij patiënten altijd verwijzen naar de GGZ. Daar krijg je te maken met lange wachttijden en een minder goede afstemming tussen GGZ-zorg en ons. De meeste patiënten haken na het eerste contact al meteen af, waardoor de animo om te verwijzen ook steeds minder werd.”
 

2. U heeft nu een POH van Antes/Sprink in uw praktijk. Voldoet het aan de verwachting die u had?

“Wij werken al circa 5 jaar met een POH GGZ naar volle tevredenheid. Sinds 1 jaar maken wij gebruik van Sprink. Detachering bevalt ons prima. Een POH GGZ’er is goed opgeleid, op de hoogte van de verwijsmogelijkheden én heeft zo nodig een kort lijntje naar de GGZ. Sprink zorgt voor de werknemerskant van onze POH GGZ en wij kunnen ons richten op het medisch-inhoudelijke deel.”
 

3. Zou u collegae ook aanbevelen een POH GGZ aan de praktijk toe te voegen?

 “Een POH GGZ is voor ons een onmisbare schakel geworden in de psychosociale hulpverlening aan mensen die op kleine problemen dreigen vast te lopen. Door tijdig en kortdurend te interveniëren wordt vaak ontregeling van een heel sociaal systeem voorkomen. De lijntjes tussen huisarts en POH GGZ zijn kort, waardoor hulpverlening op elkaar afgestemd kan worden. Ik kan het iedereen aanraden.”


Drie vragen aan POH GGZ Nishi Ramlal


1. Wat doe je zoal in de praktijk?

“In een eerste gesprek ga ik na of een patiënt met een kortdurende behandeling geholpen is, of dat er meer nodig is. In het laatste geval verwijs ik de patiënt, in overleg met de huisarts, door naar de basis GGZ of specialistische GGZ. In een groot aantal gevallen ondersteun ik de patiënten zelf. Door overzicht te bieden, inzicht te vergroten en handvatten aan te reiken werkt de patiënt aan het verminderen van zijn/haar klachten en aan verbetering van kwaliteit van leven.”


2. Kun je kort een casus beschrijven die je laatst hebt gehad?

“Het betrof een dame van 37 jaar, samenwonend, die op het werk een paniekaanval kreeg. In een aantal gesprekken werd duidelijk op welke gebieden zij spanning ervoer en waar dat mee te maken had. Door te kijken naar oplossingen en haar persoonlijke stijl wist zij andere keuzes te maken en anders tegen dingen aan te kijken, waardoor de spanning behoorlijk verminderde.”


3. Wat vind jij de belangrijkste reden waarom een huisarts een POH GGZ aan de praktijk zou moeten toevoegen?

“Een van de redenen is dat het laagdrempelig is. Soms kan men de stap naar de GGZ spannend vinden. Omdat ik voor de huisarts werk kan het voor patiënten meer vertrouwd zijn naar mij te komen. Mocht het nodig zijn patiënten door te verwijzen naar de GGZ, dan kan ik ze daarop voorbereiden.”


Drie vragen aan een patiënt (anoniem)


1. Waarom bent u bij de POH GGZ terecht gekomen?

 “Mijn man is na een lang ziekbed overleden. Toen hij zo ziek was kon ik de knop omdraaien en zo goed mogelijk voor hem zorgen. Daarbij vergat ik mijzelf weleens. Nu hij er niet meer is, overvalt het verdriet en gemis mij. Ik pieker veel, slaap slecht, heb geen eetlust en krijg ook lichamelijke klachten. Mijn huisarts vroeg of ik behoefte had aan gesprekken met de POH GGZ.”


2. Hoe helpt het u?

“Ik kan mijn verhaal kwijt. Er zijn altijd bepaalde dingen die je niet met je kinderen of vrienden wilt bespreken. Bepaalde herinneringen die normaliter in mijn hoofd blijven spoken. Ook krijg ik inzicht in het rouwproces en tips om het leven dragelijker te maken en weer goed voor mijzelf te zorgen.”


3. Hoe vindt u het dat u deze hulp in de huisartsenpraktijk kunt krijgen?

“Ik vind het erg fijn dat deze mogelijkheid bestaat en denk dat meer mensen er baat bij kunnen hebben.”
 
Heeft u na het lezen van deze interviews vragen of wilt u meer informatie over de mogelijkheden van een POH GGZ in uw praktijk? Wij staan u graag te woord. U kunt telefonisch contact met ons opnemen via
088 – 230 45 10 of per mail via info@sprink.nl
 
 
 
 

Dáárom Sprink:

  • Snel weten waar u aan toe bent, korte wachttijden
  • Eén vaste behandelaar tijdens uw behandeling
  • Deskundige behandeling volgens de laatste nieuwe inzichten 
  • Vrijblijvend adviesgesprek met één van onze hoofdbehandelaren
  • U heeft zowel persoonlijk contact als online en/of telefonisch
  • Vestigingen in Rotterdam en omstreken en de Zuid-Hollandse eilanden 
  • Vergoed door zorgverzekeraar

Lid van: